Anekdoter om fasadsiffror

  • ”Riktigt fina fasadsiffror här” sa Roger där vi gick längs gatan.


Det var nog den mest oväntade kommentar jag någonsin hört. Det var visserligen inte förvånande att förvånande meningar kom ur hans mun. Vi hade trots allt umgåtts sedan vi var barn. En och annan rolig kommentar kom ur hans mun varje gång man sågs. Nu handlade det om fasadsiffror. Nästa gång kommer det att handla om något annat.


  • ”Jaha. Fina fasadsiffror säger du, Roger. Var kommer en sådan tanke ifrån. Om man får fråga?” svarade jag.


Därmed satte jag hjulen i rullning. Det följde en lång utläggning om fasadsiffror. Han argumenterade för vilka som var de finaste och vilka som var de fulaste. Han belyste mig också om att valet av fasadsiffror handlar mycket om det grafiska. Det gäller att matcha de siffror man väljer med den byggnad de ska sitta på. Den fasad det handlar om helt enkelt.


Jag gillade inte att erkänna det men jag hade faktiskt spetsat öronen. Jag vet inte varför men det här om fasadsiffror var faktiskt ganska intressant. Han fortsatte att tala om fasadsiffrorna i området där vi gick. ”Titta där” och ”Titta här borta då” sa han och gick och hade utläggning om varenda siffra vi såg. Tillslut kände jag mig tvungen att ställa den uppenbara frågan:


  • ”Men hur vet du allt detta om fasadsiffror? Hur är det ens möjligt? Du vet knappt vem som är Sveriges statsminister men du vet allt om fasadsiffror, tydligen. Hur har det gått till? Vem är du egentligen?” frågade jag frustrerat.


Han vände blicken mot mig som om jag var dåren. Sedan sa han något som fick mig att inse att det förmodligen var så också:


  • ”Men herregud. Min pappa arbetade ju med fasadsiffror i hela sitt liv. Faktum är att det inte är omöjligt att han har satt upp just dessa. Det måste jag väl ha sagt någon gång förut? Det vet jag till och med att jag har gjort nu när jag tänker efter. Javisst, det har jag definitivt gjort.”


Jag kände mig oerhört dum. Nu mindes jag att han talat om sin pappa, som var en av de första i stan att utveckla en viss typ av fasadsiffror. Jag var nog bara en dålig lyssnare. Det ska jag ändra på.