Att drömma om marknadsundersökning

Känner ni till stadiet då man arbetat så länge och/eller intensivt med något att man blir ett med sitt jobb? Jag minns att folk sa detta till mig när jag skulle börja jobba i kassan på en butik. ”Du kommer drömma om PLU-koder” sa dem. Jag tänkte att det var löjligt. Att det aldrig skulle ske. Det skedde redan efter att jag suttit i kassan i 3 dagar. Detta är helt sant. Nu arbetar jag med marknadsundersökning. Detta har jag gjort länge och drömmarna kom inte lika snabbt som när jag var verksam i butik. Men kom gjorde de, och de kom med besked.


Häromdagen hade jag en av mina mest intensiva drömmar om marknadsundersökning. Jag ska berätta hur den gick, trots att jag inte är så förtjust i berättelser om drömmar.


Till att börja med så var min chef, hon som ger mig uppdrag inom marknadsundersökning, i drömmen. Hon påminde väldigt mycket om sig själv men idéerna var något annorlunda. Hon delade ut teman för marknadsundersökning till mig och mina kollegor på morgonmötet. Det var som ett gäng soldater som får uppdrag och sedan rusar ut med vapen i högsta hugg. Jag minns några av de marknadsundersökningar som hon ”beordrade” skulle ske. Såhär såg det ut:


Magnus marknadsundersökning


Min äldsta kollega Magnus skulle en gång för alla reda ut vilken som är den bästa lunchrestaurangen i Vasastan. Hon gav honom order om att genomföra en marknadsundersökning som tog reda på detta. Jag som arbetar i branschen kan redan se en väldigt massa hål i en sådan analys. För att inte tala om hur ointressant svaret skulle vara.


Ulrikas marknadsundersökning


Ulrika fick ta det ett steg längre i trams-riktning. Hon fick i uppdrag att, med marknadsundersökning, undersöka med vilken hand folk torkar sig mest. Ja, ni förstår förstås vad jag menar med detta. På toaletten, ni har förstått helt rätt. 


Eriks marknadsundersökning


Min kollega och närmaste vän på jobbet, Erik, fick lov att göra en marknadsundersökning han aldrig genomfört förr. Det var hans uppgift att ta reda på hur många människor som tycker att vida jeans respektive tighta jeans är snyggast. Detta är något jag ägnat mycket tid åt att fundera över själv så det var inte så konstigt att detta dök upp. Knasig analys dock.


Min marknadsundersökning


Ja, jag skulle ta reda på hur folks matvanor såg ut. Hur mycket frukt som konsumerades i förhållande till ålder. Faktiskt ett ganska intressant tema. Något som inte alls är omöjligt att jag kommer att genomföra någon gång i den verkliga världen.


Jag ber att få återkomma om några dagar igen. Lämna kommentarer till dess!