Elbolaget mitt

Det fanns en tid i livet då jag jobbade på elbolag. Har jag sagt det? Nu har jag i alla fall gjort det och då tänker jag att det inte finns någon anledning för mig att inte tala vidare om saken. Här kommer den historien:


Jag började arbeta på elbolag under tiden jag pluggade. Det var lite konstigt. Jag hade ju varit aktiv inom arbetslivet ganska många år innan jag valde plugg. Det var det många av mina klasskamrater som inte hade varit. De kom direkt från gymnasiet och såg sommarjobbet som en häftig grej att göra. För mig var elbolaget det bara ett jobb som vilket som helst.


Vad jag dessutom märkte var att de flesta som arbetade på elbolaget var betydligt yngre än jag. Nu när jag tänker på det var det nog bara min chef som var ett par år äldre. Annars var de flesta väldigt unga, som sagt. Detta är inte särskilt förvånande förvisso. Jag menar, det var ett kundtjänstjobb och de tenderar ju att locka till sig yngre. Anledningen till att jag tog jobbet på elbolaget var förstås att jag hade lång erfarenhet. Jag hade visserligen inte suttit i kundservice på elbolag just, men telefonen var jag van vid.


”Välkommen till kundtjänst, du talar med..” och så vidare. Ni vet den där grejen. Jag var i alla fall på elbolaget i 2,5 månad och kände att jag verkligen kom in i gänget. Detta trots att jag var den enda som arbetade över sommaren. Jag fick lite nya vänner vilket var kul eftersom jag var ny i staden. Vi gick ganska ofta på aw och det kändes också kul. Ett bra sätt att lära känna varandra om inte annat.


Sommaren kom och gick snabbt och när hösten skulle börja var det lite trist. Det kändes tråkigt att gå tillbaka till CSN-bidrag och att lämnat elbolaget bakom mig. Så jag valde helt enkelt att inte göra det. Jag gick in till chefen innan min sista dag och sa att jag ville jobba extra. Detta gjorde jag sedan under hela hösten, minst en dag i veckan. En mycket trevlig tid var detta.


Önskar ni höra mer om mitt elbolag eller vill ni bara veta om elpriser? Hör av er i kommentarsfältet som vanligt!