Ett mobilskal

Jag har alltid varit väldigt förtjust i julen. Detta kommer inte som en överraskning för någon av er som läser min blogg. Eller ja, det borde det inte göra i alla fall. Detta för att jag är väldigt öppen med detta stora intresse. Nu är det ett litet tag sedan senaste julen men den är förstås färsk i minnet för mig. Det jag kommer att berätta om idag är den julklapp som i år stack ut som den allra bästa. Nämligen ett nytt mobilskal.


Är det inte ganska oväntat? Att den bästa klappen för någon som mig – för någon som lever hela året för denna fantastiska högtid – var just ett mobilskal. Jo, jag skulle nog själv säga att det är ganska ordentligt oväntat. Mobilskal är ju förstås bra på sitt sätt. De skyddar telefonen och ser till att man får ett lite finare yttre på den. Men that’s it, eller hur? Vad mer kan man egentligen säga om mobilskal?


Nu ska jag berätta hur det gick till. Till att börja med så vill jag flagga för vem jag faktiskt fick mobilskalet av. Det var min brorsdotter. Hon är snart 11 år gammal. När man är i hennes ålder så finns det absolut inte tillräckligt mycket pengar i kassan för att köpa mobilskal. Ja, det finns i alla fall inte tillräckligt för att köpa ett så fint mobilskal som hon gav mig. Det gjorde mig från början övertygad om att det var hennes föräldrar, min bror, som köpt gåvan. Så var inte fallet. Det var hon själv som hade köpt mobilskalet till sin farbror.


”Hur hade du råd med det här?” frågade jag när jag öppnade det silvergrå mobilskalet från den fina förpackningen. Hon blev lite generad och mumlade något jag inte hörde. När jag till slut fick ur henne hur det hade gått till blev jag väldigt rörd. När hon fyllde år, sommaren innan, gav jag henne nämligen pengar. Detta hade jag mer eller mindre glömt. Hon fick 1000 kr av mig i 11-årspresent. När hon fick pengarna hade hon omedelbart sparat undan 200 kr. Dessa bestämde hon att hon skulle köpa en julklapp till mig för. Utan att någon vuxen visste om det. När jag hade hälsat på hade jag någon gång klagat över mitt dåvarande mobilskal, och det snappade hon upp.


Ja, ni förstår ju. Det kanske inte är själva mobilskalet utan tanken bakom som gör att jag ser detta som min bästa klapp förra året.