Farfars LED ramp

En LED ramp. Det var vad jag gav till min farfar i födelsedagspresent. Om ni tycker att det är konstigt så – ja, då förstår jag väl varför egentligen. Att ge sin farfar en LED ramp till bilen, i 90-årspresent, det är möjligen lite magstarkt. Kanske är inte heller magstarkt ett rätt ordval här. Jag vet inte riktigt om jag tycker att de andra presenterna utklassade min direkt. Jag menar, hur många 90-åringar har en LED ramp till bilen? Jag känner i alla fall ingen.


För den som missat vad en LED ramp är så kan jag berätta att det handlar om en slags ljusanordning. Den sätts på bilen för att lysa upp vägen framför. Den fungerar alltså som en slags säkerhetsåtgärd. Det är tryggare att se bra på vägen. Detta är särskilt sant när man bor ute i skogen, och det gör farfar. Han rattar fortfarande omkring i skog och mark, detta trots att han nu alltså närmar sig 100-strecket. 


Förutom säkerheten så fyller LED rampen en annan viktig funktion. Den är nämligen jävligt ball. Min farfar är stans coolaste katt när han glider omkring i sin Volvo just nu. Eller ja, han är i alla fall den coolaste 90-åringen i stan. Kanske till och med i Sverige. Kanske också i världen. Så är det, mina vänner.


Tillbaka till firandet. En LED ramp blev det. Farfar blev glad. Farmor blev aningen förvirrad. Hon såg nog inte vad det var. Mina bröder såg däremot vad det var. Såg det mycket väl. Skepticismen visste inga gränser. Jag tror också att det fanns ett rejält mått med avundsjuka. Farfar blev ju glad för LED rampen. Det måste väl ändå vara syftet?


Vi gick ut, jag och farfar. Som vanligt fick jag lov att stötta honom när vi gick ner för trappan. Han gillade att köra bil eftersom det försatte honom i en position där han var jämlik övriga. Inga stela ben längre. Han var lika snabb. Lika snabb som alla andra och nu skulle han dessutom ha en LED ramp. Den skulle göra att han kunde se bättre OCH göra honom (om möjligt) ännu ballare. Jag monterade på anläggningen på hans bil och han satt på en bänk bredvid och tittade på. Sedan klev vi in i bilen och körde iväg.


Ingenting kunde undgå detta ljus. Vilken jävla LED ramp!