Jag och facility management

Vi tar det igen eftersom många tycks ha missat förra gången jag skrev. Så, jag arbetar alltså – när jag inte skriver i denna blogg – med facility management. Många av er undrade vad sjutton jag menade när jag skrev detta förra veckan. Jag tänker därför att jag ska gå igenom det mest basic gällande facility management idag.


Låt oss börja med att gå igenom vad det är. Facility management är alltså en typ av städ- och servicetjänster som företag och organisationer tar hjälp med. Denna typ av tjänst har funnits under många år. Däremot är det först på senare år som tjänsten har breddats och utvecklats till vad den är idag. Idag finns mängder av företag som erbjuder facility management av olika slag. Tyvärr finns fortsatt bolag som är oseriösa och vars tjänster är undermåliga och/eller överprisade.


För att du, och ditt företag, inte ska begå ett misstag är det viktigt att ni vänder er mot en trogen partner. Det finns gott om sådana, även om jag förstås skulle föredra att ni vänder er till mig och våra tjänster inom facility management. Nu när jag har varnat om det kan vi gå vidare.


Man skulle kunna säga att facility management är en tjänst som helt anpassas utefter kundens behov – och det finns verkligen många olika sådana. Tänk bara hur många verksamheter som just nu bedriver sin business i olika kontor. Olika branscher, olika personer som arbetar där och olika kunder. Ja, en väldig massa olika behov av städning och service helt enkelt. För ett företag kan facility management, förutom städ, gå ut på leverans av varor av olika slag. För ett annat kan verksamheten kräva extra noga städning. Kanske för att man sysslar med livsmedel eller produkter som inte får spridas. Det kan också handla om sjukhusmiljöer med extra krav på renlighet.


Någon ställde frågan hur länge jag arbetat med facility management och jag var tvungen att tänka efter. Jag började titta lite på städbranschen direkt efter gymnasiet. Detta är alltså år 2005. När jag sedan valde att studera och utbilda mig inom service hade jag egentligen som mål att revolutionera facility management. Jag vill tro att det var så som det blev när jag var klar. Man kan i alla fall inte säga något om att mina tjänster inte har uppskattats av de kunder som tagit del av dem. Det har varit väldigt framgångsrikt och uppskattat genom åren.


Skicka gärna in era spörsmål om facility management. Jag ska försöka besvara dem till nästa vecka igen.


Till dess, ha det så bra!