Om flyttfirman i Stockholm

När man har barn hamnar man stundtals i väldigt märkliga situationer. Många gånger är situationerna förstås väldigt omärkliga. Detta tror jag att alla föräldrar därute håller med om. Ni vet, vardagslunken trummar på och inget speciellt händer. Sedan inträffar något som får en att titta på sitt barn och tänka: ”Hur kom den här tanken fram?”. Detta hände mig nyligen när jag fick i kvällsuppdrag att berätta en historia om en flyttfirma i Stockholm.


Tro mig, jag älskar att berätta historier. Jag älskar till och med att skriva historierna. Så förtjust är jag. Detta uppdrag, att berätta sagor om flyttfirmor i Stockholm, det kom något oväntat. Jag bad sonen om 10 minuter innan jag skulle börja berätta och gick iväg för att förbereda mig.


OK, flyttfirma i Stockholm. Vad händer på en sådan? Vad är intrigen i historien? Kanske är det något väldigt tungt som ska flyttas. Det måste väl ändå en flyttfirma i Stockholm springa på titt som tätt. Det var många tankar som snurrade i skallen. Varför var det just Stockholm som flyttfirman låg i förresten? Varför kunde den inte ligga i vår egen stad. Ja, ja, det finns väl åtminstone fler uppslag i huvudstaden. Mycket som händer.


Hur som helst, tiden tickade på och jag kunde inte komma på riktlinjerna för ”sagan”. Vad hände egentligen på flyttfirman i Stockholm? Det kanske handlade om att man skulle flytta saker från ett slott in i en liten 2-rumslägenhet. Det är väl en rolig historia om en flyttfirma i Stockholm? Kungen och Drottningen har beslutat sig för att flytta från Drottningholm i samband med att Kungen abdikerat. De vill flytta till Fredhäll på Kungsholmen. De vill ha nära att gå ner och bada. De anlitar en flyttfirma i Stockholm för att ta deras saker från Drottningholm till Kungsholmen. Många firmor vill åt uppdraget. Ja, i alla fall till de ser omfattningen av det.


Den stackars flyttfirman i Stockholm som får uppdraget står inför en väldig utmaning. Bara möblemanget skulle behöva ett helt lägenhetshus inne i stan för att få plats. Hur skulle de lösa detta? Ja, och metafrågan blir förstås: Hur ska jag lösa att berätta en historia om detta? Ska de misslyckas eller lyckas?


Jag hade satt mig i skiten, helt enkelt. Återkommer nästa vecka med hur detta gick!